SZTE Info

Kiemelt_2_uj_szak_TTIK

Újdonság az SZTE-palettán a villamosmérnök és az üzemmérnök-informatikus szak

Szenzációs és a jövő kihívásaira válaszoló új képzéseket indít a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Természettudományi és Informatikai Kar (TTIK). A szoftverorientált villamosmérnök BSc és az üzemmérnök-informatikus BProf szakról a két, képzést irányító professzort – dr. Gingl Zoltánt és dr. Gyimóthy Tibort –, valamint az SZTE TTIK Informatikai Intézet oktatási ügyekkel foglalkozó helyettes vezetőjét, dr. Mingesz Róbert adjunktust kérdeztük.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Hiánypótló és modern szemléletű képzés; versenyképes tudást és biztos munkaerő-piaci elhelyezkedést jelent az SZTE TTIK Informatikai Intézet két új szakja. 2019 szeptemberétől a szoftverorientált villamosmérnök szakra 50, az üzemmérnök-informatikus képzésre akár 100 „gólyát” is fogadnak. De miért éppen az SZTE TTIK honlapján olvashatunk részleteket e két új mérnökképzésről?


Uj_TTIK_szakok_GZ_GYT_MR
Az SZTE TTIK Informatikai Intézet munkatársai (balról jobbra): Prof. Dr. Gingl Zoltán, Prof. Dr. Gyimóthy Tibor; Dr. Mingesz Róbert intézetvezető-helyettes.


Prof. Dr. Gingl Zoltán, a villamosmérnök szak felelőse (G. Z.): E szakok tervezésénél az amerikai és nyugateurópai egyetemek képzéseit is megvizsgáltuk, ennek alapján igyekeztünk hiánypótló és nemzetközi szinten is versenyképes képzést indítani. Az SZTE TTIK Informatikai Intézet a gazdája a szegedi egyetemi kínálatban újnak számító két képzésnek, mert ide tartozik a szükséges tantárgyak és szaktudás döntő része, legalább 90 százaléka. Hírelik: az SZTE új informatikai-villamosmérnöki kart is létre fog hozni, hogy képzéseinek ezt a területét erősítse. Azt pedig magunk is megvizsgáltuk: a két terület szorosan kötődik egymáshoz, több egyetemen is egy karhoz tartozik a villamosmérnök- és az informatikai képzés, mert egyre inkább erre halad a világ.

Dr. Mingesz Róbert, SZTE TTIK Informatikai Intézet oktatási ügyekkel foglalkozó helyettes vezetője (M. R.): A dél-alföldi régióban mindként képzés hiánypótló, Szeged és környezete fejlődése szempontjából is kulcsfontosságú. Gondolhatunk az ELI-re, számos ipari szereplőre, de új cégek, új területek megjelenését is elősegítheti.

Prof. Dr. Gyimóthy Tibor, üzemmérnök-informatikus szak felelőse (Gy. T.): Az ELI miniszteri biztosaként Prof. Dr. Palkovics László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetője is érzékelte a hiányt és az országon belüli aránytalanságot. Az SZTE vezetésének ez komoly szándéka: Prof. Dr. Rovó László rektor úr az SZTE Egyetem Napja ünnepségen is hangsúlyozta, illetve ez az elképzelés a napokban ipari partnerekkel kötött megállapodás kapcsán is kiemelt hírként jelent meg.

 

 

Szoftver- és a gyakorlatorientáltság


– Mérnököket a Szegedi Tudományegyetemen már most sem csak az SZTE Mérnöki Karán oktatnak. Az SZTE TTIK kínálatában szerepel például – többek között – a környezetmérnök szak. Mely egyetemi egységekkel működnek majd együtt a két új szakra járók képzésében?

G. Z.: – A természettudományok fontos alapot jelentenek, és ebben nagy segítséget kapunk a fizikusoktól, kémikusoktól, matematikusoktól, de jó kapcsolatban vagyunk az SZTE ÁOK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézetével is, nekik is van tárgyuk a képzésben. Ha a jelenlegi Természettudományi és Informatikai Kar szét is válik, a hagyományosan jó kapcsolatunk és együttműködésünk továbbra is megmarad. Az SZTE Mérnöki Karnak is vannak tantárgyai a képzésben, egy specializációt teljes egészében ők gondozhatnak majd.

Gy. T.: – Az informatika hagyományosan az egyik erőssége a Szegedi Tudományegyetemnek. Az az üzemmérnök-informatikus BProf szak oktatásának minden feltétele adott.


Uj_szakok_1

 

Mi lesz a specialitása az SZTE e szakjának a más felsőoktatási intézmények hasonló alapszakjaihoz képest?

G. Z.: – Ma már szinte minden eszköz elektronikus és szoftvert is futtat, a jövőben ez még inkább így lesz. Gondoljunk csak az Internet of Things, azaz „a dolgok internete”, az Industry 4.0, azaz a „negyedik ipari forradalom” világszerte elterjedt hívószavaira, de a háztartásunkban is körülnézhetünk. A szokásosnál több villamosmérnöki tárgyat tartalmaz évtizedes múltú mérnök-informatikus képzésünk is. Ráadásul a képzéseinket folyamatosan fejlesztjük, így ez jó alapot adott a villamosmérnök képzés indításához.

M. R.: – A hagyományos képzéshez képest mi a szoftverorientáltságot helyeztük a középpontba. Ez a mai világban egyre fontosabb. A másik specialitás a gyakorlatorientáltság.

Gy. T.:Az informatika és benne a szoftverfejlesztés tudománya és oktatása régóta az egyik nagy erősség Szegeden.

M. R.: – Az informatikai oktatói kiválóságban országosan az elsők vagyunk a HVG rangsorában, így az erre jelentősen támaszkodó képzéseinket országosan is kiemelkedőnek tarthatjuk. Megtisztelő számunkra, hogy a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság mindkét szakindítási kérelmünket egyhangú szavazással támogatta.

 

E két új szak „gyakorlatorientált”, de nem duális képzési forma. Mi a kettő között a különbség?

M. R.: – A duális képzésbe bekapcsolódó hallgató egyrészt tanterv szerint halad tanulmányaival, de közben egy cégnél nagyjából félállású munkaerőként dolgozik. Ez nagyobb leterheltséget jelent a fiatalnak, amiért cserébe extra juttatást és olyan értékes diplomát kap, amivel azonnal és biztosan, ráadásul a pályakezdőénél magasabb fizetéssel tud elhelyezkedni a munkaerőpiacon. A BSc-képzéseinken elindult, fölmenő ágban halad, de egyelőre kevés hallgatót érint a duális képzés.

Gy. T.: –Várhatóan a mesterképzési szinten, azaz az MSc-szakjainkon lesz nagyobb hatása a duális képzés bevezetésének. Jelentős az érdeklődés a fiatalok és a cégek részéről is.

G. Z.: – Tervezzük, leghamarabb 2020 tavaszától indulhat az új, villamosmérnök szakokon a duális képzés. Ebbe, reményeink szerint, bekapcsolódhatnának már a 2019 őszén tanulmányaikat elkezdő villamosmérnök szakos hallgatók is.

 

Miként éri el az SZTE, hogy „versenyképes tudást" biztosítson ezen az új szakokon? Milyen példákkal illusztrálható az alábbi néhány állítás: „Kiemelkedő a gyakorlati óráink, műszaki laborjaink aránya."?

M. R.: – Más egyetemekkel ellentétben nálunk, az SZTE alapvető műszaki tárgyakat érintő szakjain nincs egyórás gyakorlat, a minimum a 2 órás gyakorlati foglalkozás. Az elmélet és a gyakorlat a villamosmérnök szakon – egy kivételével – minden műszaki tantárgy esetén azonos óraszámú, vagy a gyakorlati óraszám a nagyobb.

G. Z.: – Természetesen az elméleti ismereteket is megadjuk, de igyekszünk élni a modern lehetőségekkel és egyre több elektronikus segédanyagot, köztük videókat készítünk, melyekkel az elméleti anyag egy része akár otthon elsajátítható, így az előadásainkon jobban tudunk egy-egy érdekesebb részt alaposabban, gyakorlatias példákkal kifejteni anélkül, hogy lemaradnánk az anyaggal.

Gy. T.:Óriási a hiány a képzett szoftverfejlesztőkből. A szoftvermérnökök egyetemi tudással rendelkeznek, ugyanakkor legfőbb jellemzőjük a gyakorlatorientáltság. Az elméleti tárgyak aránya jelentősen kisebb, mint például a program-tervező informatikus szakon. Ugyanakkor a terveink szerint olyan képzést adunk, hogy az új kihívásoknak is képesek lesznek megfelelni a projektorientált szoftveres mérnök, azaz üzemmérnök-informatikus BProf szak hallgatói. Az iparban közvetlenül hasznosítható ismereteket igyekszünk oktatni.

 

 

Lányokat is várnak az informatikai képzésekre


Kiknek ajánlja a két új szakot?

 Gy. T.: – Aki egyetemi szintű tudással gyorsan szeretne elhelyezkedni a szoftveriparban, az bátran jelentkezzen az üzemmérnök-informatikus BProf szakra. Ez egy „gyors szak”, tehát a hallgató a két egyetemi tanév sikeres teljesítése után, a harmadik esztendőben kimehet gyakorlatra egy-egy üzembe, céghez. Tehát az üzemmérnök-informatikus BProf szakosnak program-tervező informatikuséhoz hasonló lesz a terhelése, de sokkal gyakorlatiasabb a tudása.

M. R.: – Természetesen érdemes megfontolni a diáknak, hogy mihez van megfelelő érdeklődése, hogy elegendő-e számára az alapképzés vagy a még biztosabb álláslehetőséget és magasabb fizetést jelentő mesterszakra is nyitott szeretne lenni. Inkább csak informatikai vagy műszaki, elektronikai műveltséget is szeretne szerezni, mennyire szeretné nyitva hagyni a lehetőségeit a jövőt tekintve.

G. Z.:Villamosmérnök és persze a mérnök-informatikus szak esetén elsősorban azokat várjuk, akik már középiskolában is érdeklődtek a műszaki dolgok iránt, kedvet éreznek ehhez az izgalmas területhez. Ezen a szakon igen széleskörű, modern műveltséget lehet szerezni, jó továbbtanulási lehetőségekhez lehet jutni. Ilyen diplomával informatikai, mérnöki, kutatói és egyetemi karrierre is számos példát lehet hozni.


Uj_szakok_2

 

– Lányoknak is ajánlható e két új szak?

Gy. T.: – Föltétlenül, mert a nők gyakran szorgalmasabbak, gyakorlatiasabb szemléletűek, mint a férfiak. A szoftverfejlesztés területén például a tesztelésben vagy a rendszerszervezésben kifejezetten sikeresebbek a nők. A szoftverfejlesztés területe tág, az ügyfélkapcsolattól kezdve a projektmenedzsmentig számos területen jó elhelyezkedési lehetőségek adódnak a férfiak és a nők számára egyaránt.

M. R.: – Emlékezzünk: az első programozók nők voltak…

G. Z.: – A sztereotip gondolkodás miatt valóban kevesebb nő felvételizik hozzánk. Holott az informatikai oktatásban számtalanszor megtapasztaltuk: a nőknek ugyanannyira itt a helyük, mint a férfiaknak.

 

– Angol nyelvű képzés lesz-e?

M. R.: – A mesterképzésben, vagyis az MSc területen kínáljuk jelenleg az angol nyelvű tudásátadást.

Gy. T.:Igény lenne arra, hogy az alapszakokon, vagyis a BSc-szakokon is legyen meg az angol nyelvű képzéskínálat. Ehhez arra lenne szükség, hogy a toborzás és a program levezénylésével együtt járó adminisztrációs terheket az egyetem központi egységei minél inkább levegyék az intézetek válláról.

 

 

Szakirányok a specializációért


A szegedi villamosmérnök képzésbe bekapcsolódó hallgatók – többek között – megismerkedhetnek az ipari elektronika, a robotika, a villamos energetika, a megújuló energiaforrások, a programozás és az alkalmazásfejlesztés területével. Kiknek ajánlható a szegedi villamosmérnök szak?

G. Z.: – A képzés kis létszámú gyakorlati órákon, a legmodernebb fejlesztő-kutató laborokban és műszerekkel zajlik majd. A villamosmérnök hallgatók oktatásba az SZTE TTIK ipari és kutató villamosmérnök partnerei is részt vesznek. A versenyképes tudást biztosító képzéseink jelenleg három specializációt kínálnak: műszaki alkalmazásfejlesztés; beágyazott műszaki rendszerek; intelligens ipari rendszerek. Szakfelelősként a villamosmérnök szakot a szegedi műszaki képzéseink zászlóshajójának szánom.

M. R.: – A villamosmérnök szaknak egy negyedik specializációját is akkreditálták. A támogatás mértékétől függő időpontban indul az SZTE Mérnöki Kart érintő specializáció.

 

– Mit jelent az üzemmérnök-informatikus szak mögötti rövidítés, „BProf”?

Gy. T.: – Egy teljesen új, Magyarországon 2018 óta elérhető képzési szintet jelent a Bachelor of Profession, melynek rövidítése a BProf. Az ily módon indított, kiemelten gyakorlatorientált képzésbe bekapcsolódó, üzemmérnök-informatikus BProf szak hallgatói a legmodernebb szoftverfejlesztési technológiák és paradigmák világába nyernek betekintést. Az ipari igényekhez igazodva kisebb az elméleti tárgyak aránya, több a gyakorlati óra, és nagyobb hangsúlyt kapnak a projektmunkák és a szakmai gyakorlat. A négy specializációt – backend fejlesztő; frontend fejlesztő; tesztmérnök; Internet of Things – kínáló képzés étékes diplomát és nemzetközi szinten is elismert tudást nyújt.


Uj_szakok_3

 

„A legmodernebb szoftvereket, műszereket találod nálunk" – szól az szakra csábító ajánlat. Azaz?

Gy. T.: – Saját forrásokból és pályázatokból is folyamatosan szereztünk be új eszközöket és szoftvereket, így modern infrastruktúrával rendelkezünk. Mindent megteszünk azért, hogy ezt tovább erősítsük. Az ipari kapcsolatainkat is felhasználjuk erre, több cég is részt vesz az oktatásunkban, akik ebben is segítségünkre vannak.

 

  „Ipari és kutató villamosmérnök partnereink is oktatnak" – olvasható a két új szakot bemutató reklámszövegben. Azaz?

G. Z.: – A tantervünk teljes anyaga elérhető a honlapunkon, ahol név szerint is látható, kik vesznek részt az oktatásban. Például: a mikroelektronikát az MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Intézetének kutatómérnökei oktatják, a villamos energetikát és elektortechnikát az NKM Áramhálózati Kft. nagy tapasztalatú villamosmérnökei tanítják majd. A távközlő hálózatokat régóta villamosmérnök óraadónk oktatja, az elektronikai technológia oktatásában partnerünk a hardver és szoftverfejlesztésekkel is foglalkozó Optin Kft., és évek óta részt vesz a képzésünkben az autóipari szoftverek területén jártas HighTec Hungary Kft. is.

 

„Modern ipari megoldásokat, intelligens eszközöket, robotokat ismerhetsz meg" – folytatódik az ismertető. Az állítás miként árnyalható?

G. Z.: – Az Ipari Informatikai Laboratóriumunkban folyik olyan oktatás, köztük a robotika is, ahol a diákok iparban is megtalálható eszközöket, úgynevezett programozható logikai kontrollereket, PLC-ket és robotkart is használnak, programoznak. A labor infrastruktúráját folyamatosan fejlesztjük, keressük az új lehetőségeket, partnereket.

 

Mit jelent az „ígéret": biztos munkaerő-piaci elhelyezkedést jelent e két szak?

M. R.:Az informatikai területen azt gondolom, nem kérdéses a biztos, gyors, jól fizető elhelyezkedés. A villamosmérnök diploma is a legkeresettebbek közé tartozik világszerte, a képzésben ráadásul olyan széleskörű ismeretekre lehet szert tenni, ami konvertálható tudást biztosíthat akár a jövő még nem is ismert szakmáihoz is. Ahogy a szórólapunkban is szerepel: “A mai eszközök egyre nagyobb része elektronikus és benne szoftver fut. Hamarosan mind ilyen lesz. Pont ezen a két területen leszel művelt.”. Nagy szavaknak tűnhet, de garantálható: ha valaki a szegedi egyetemen a villamosmérnök szakot elvégzi, válogathat majd az állásajánlatok között, bárhol a világon.

 

Miként fejleszti tovább az SZTE e két szakját? Mit jelent: „Célunk a mesterképzés indítása.... A doktori iskolánkban van műszaki szakterület is."

G. Z.:A villamosmérnök képzésnél nagyon fontosnak tartjuk a tudás továbbfejleszthetőségét. A mérnök-.informatikus mesterszakunk számos villamosmérnök területhez tartozó tantárgyat tartalmaz. Ez máris jó lehetőség a tanulmányok folytatására. Igazolja ezt, hogy idén erre a képzésre jelentkeztek hozzánk villamosmérnök diplomával. Határozott szándékunk a villamosmérnök mesterszak indítása, de csak akkor, amikor végeznek a 2019-ben felvettek. Néhány éve a doktori szabályzatunkba is felvettük műszaki részként az országosan elterjedt villamosmérnöki publikációs követelményrendszert. Ezzel a mérnök-informatikusok és villamosmérnökök számára is utat nyitottunk a doktori képzéshez az SZTE-n.


Uj_szakok_4


*

 

Az SZTE TTIK szakjáról további információ az SZTE 2019. február 2-i nyílt napján is elhangzik. Az SZTE régi és új szakjaira 2019. február 15-ig a felvi.hu-n lehet jelentkezni.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2019. január 09.

SZEM_2018_dekanok_nyito

Mi a szegedi egyetem küldetése? A 2000-ben született 12 karú szegedi universitas kari vezetőinek válaszai az SZTE honlapján a Pillanatfölvétel a dékánoktól interjúsorozatban olvashatóak. Ezekre épül a Szegedi Egyetem Magazin alábbi összeállítása, amely az SZTE 12 karának hasonlóságait, az összetartó és előre vivő erőket villantja föl.

SZTEtelevízió

2018. szeptember 14.

tanevnyito_2018

A nemzeti hagyományok ápolásának jelentőségéről és az értelmiséggé válás összetettségéről is szó esett a hazai felsőoktatási intézmények 2018-2019. tanévét megnyitó, a Szegedi Tudományegyetemen rendezett ünnepségen. Az SZTE új rektora, a kormány két képviselője és Szeged polgármestere köszöntötte az elsőéves hallgatókat.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • április 26.
    12:10 - 13:10
    Verset mond: Varga Norbert művészeti vezető (Szegedi Egyetemi Színház)
  • április 26.
    17:00 - 18:00
    IV. Szegedi Egyetemi Színházi Találkozó (SZESZT): április 26–27–28. péntek–szombat–vasárnap. A IV. Szegedi Egyetemi Színházi Találkozó elsősorban egyetemisták munkáit vonultatja fel. Az SZTE Kulturális Iroda, a Szegedi Egyetemi Színházért Egyesület és a Szegedi Egyetemi Színház társulatának szervezésében országos és egyben nemzetközi egyetemi színházi találkozó kerül megrendezésre. Helyszínek: JATE Klub, Szegedi Nemzeti Színház balett-terme, SZTE BTK régi tornaterme, ZUG Színház és Művészeti Tetthely, Szegedi Pinceszínház A találkozót szakmai beszélgetések, tréningek és koncertek kísérik. Vendégeink: Debreceni Egyetemi Színház (DESZÍNHÁZ), Janus Egyetemi Színház (JESZ – Pécs), Veszprémi Egyetemi Színpad (VESZ), SGR Projekt (Székelyudvarhely), Homo Ludens Project, Kooperáló színházpedagógiai alkotótér (Szegedi Nemzeti Színház) A fesztivál részletes programja: www.szegediegyetemiszinhaz.hu/szeszt Az előadásokra a belépés ingyenes, de regisztrálni érdemes: szegediegyetemiszinhaz@gmail.com
  • április 26.
    17:00 - 19:00
    Az előadás témája a társasjáték-pedagógia - vendégünk Lencse Máté játéktervező, az Igazgyöngy Alapítvány Toldi Tanodájának szakmai vezetője. Az előadás a társasjáték-pedagógia alapelveiből kiindulva leginkább arra fókuszál majd, hogy miért és hogyan lépjünk ki klasszikus pedagógusi szerepünkből. Mit nyújthat egy társasjáték, mitől működhet jól egy pedagógiai célú játékalkalom? Milyen feladataim vannak, milyen szerep jut nekem pedagógusként egy ennyire indirekt szituációban? Pedagógus és gyerek, de gyerek és gyerek között is számtalan különbség adódhat mind tapasztalatban, mind képességben, így az esélykiegyenlítés és az előnyadás a társasjáték-pedagógia kiemelten fontos területe, ezzel is foglalkozunk majd.
  • április 26.
    19:00 - 20:00
    Mimose, egy bordeaux-i pop együttes gitárosa, ma már saját dalaival lép fel, egyszerre zeneszerző és szövegíró. Francia nyelven előadott laza, de mégis romantikus számai egyaránt szólnak életörömről és szerelmi bánatról, az élet elkerülhetetlen eseményeiről, az álmokról. Az Alliance Française Szegedi Francia Kulturális Egyesület szervezésében
  • április 26.
    19:00 - 20:00
    Sötétedés után az időjárástól függően távcsöves bemutató