SZTE Info

nyito_elektromos_auto

Energiatakarékos járművel versenyeznek az SZTE hallgatói

Új reményekkel vágnak neki a július 1-5. közötti Shell Eco-marathon versenynek a Szegedi Tudományegyetem hallgatói. Az SZTE STECO csapata már harmadik alkalommal vesz részt a nagyszabású versenyen. Idén az új fejlesztéseknek köszönhetően jobb eredményekben reménykednek.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

A Shell Eco-marathon Europe 2019 verseny célja, hogy kihívás elé állítsa a mérnöktudomány iránt érdeklődő hallgatókat, akiknek így olyan energiahatékony járművet kell tervezniük és megépíteniük, amely 1 kWh energiából vagy 1 liter üzemanyagból a legtávolabb tud jutni. Idén London külvárosában, a Mercedes-Benz World pályáján kell 11 kört megtenniük a járműveknek a legkevesebb energiafelhasználással. A nemzetközi versenyen Magyarországról három, Európából és a környező országokból pedig több mint 150 diákcsapat méretteti meg magát.


IMG_9476


A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata harmadik alkalommal vesz részt a Shell Eco-marathon versenyen. Először 2015-ben, majd 2016-ban tették próbára saját építésű járművüket. 2017-ben sikeresen vettek részt a kvalifikációs versenyen Le Mans-ban, ezzel pedig lehetőséget kaptak, hogy 2019-ben ismét indulhassanak a versenyen. A csapat az elmúlt évben apró fejlesztéseket hajtott végre a járművön, így például új motort szereltek be, és a jármű súlyát is csökkentették az energiahatékonyság céljából. Ezen felül a pilóta komfortérzetének növelése érdekében szellőző nyílásokat tettek a jármű elejére, azonban ezt is úgy kellett megoldaniuk, hogy közben az autó légellenállása ne növekedjen.


IMG_9532


Seres Imre, a csapat kapitánya jelenleg fizikus hallgató az egyetemen. – A versenyen a 300 km / 1 kWh fogyasztás a cél, ami reményeink szerint arra is elég lesz, hogy a középmezőnyben végezzünk. A legtöbben azért vágtunk bele ebbe a projektbe, hogy az iskolapadban szerzett elméleti tudásunkat a gyakorlatban is kipróbálhassuk. A verseny és az autóépítés egy rendkívül innovatív ötlet, ami munkatapasztalatnak is jó. Gyerekkorom óta foglalkoztat minden, ami motorral működik és gurul, így külön élmény, hogy részese lehetek ennek a projektnek. A csapatunkban egyaránt vannak már végzett és még jelenlegi hallgatók is. A csapatunk tagjai Kozák Emese, aki a pilótánk, Kele Péter, Gyulai Zoltán, és Bundik Balázs. Rajtuk kívül Dr. Péter Szabó István vezető felkészítő tanárként, Forrai Sándor tanszéki mérnökként és Tóth Péter gyakorlati oktatóként vett részt a munkában – mondta a csapatkapitány.


IMG_9463


A jármű pilótája, Kozák Emese duális képzésben első éves gépészmérnök szakos hallgató. – Ebben a félévben kerültem be a csapatba. Eddig csak tesztköröket mentem az autóval, a Shell Eco-marathon lesz az első igazi versenyem. Duális képzésben tanulok a Mérnöki Karon, és a munkahelyemen a kollégáim hallottak arról, hogy új pilótát keresnek a csapatba. Így ők javasoltak engem a pozícióra. Természetesen nagyon örültem a megkeresésnek, és annak, hogy a részese lehetek ennek a csapatnak. Egy éve van jogosítványom és autóm, így egyáltalán nem idegen számomra a vezetés. A sebességtől sem félek, bár először tényleg furcsa volt vezetni ezt a járművet. Nagyon szokatlan volt, hogy három kereke van az autónak. Például ha van egy akadály előttem, és úgy szeretném kikerülni, hogy a kocsi átmenjen felette, akkor a harmadik, a hátsó kerék pont belemenne abba. Egy aknatető pedig ennek az autónak olyan, mint egy rendes autónak egy szakadék. Úgyhogy erre nagyon oda kell figyelni, és egy kicsit máshogy is kell gondolkodni emiatt. Az is nagyon furcsa volt, hogy mivel nagyon alacsony az autó, így szinte a földön fekszem vezetés közben, illetve a holttér is nagyon nagy a kocsiban – fogalmazott a pilóta.


IMG_9518


Kele Péter, aki az egyetemen fizikusként végzett, az új motor fejlesztésén dolgozott. – Jelenleg a munkahelyemen műszerfejlesztéssel is foglalkozom. A munka utáni időben terveztem az autó új elektronikáját és új motorvezérlőjét. A legfontosabb változtatásunk a korábbi évekhez képest a motor csere volt, ugyanis egy kefés motor helyett, most már kefe nélkülit használunk, ami kisebb, könnyebb, így pedig a fogyasztás is kisebb. Így elsősorban ettől reméljük a fejlődést a verseny eredményében is. A Shell Eco-marathonon a 20-25 km/h-s sebességet kell majd tartani, a cél pedig, hogy minél többet tudjon elmenni az autó az adott teljesítménnyel. Az autó maximum sebessége egyébként 40-45 km/h – tudtuk meg.


elektromos_auto
Az energiatakarékos járművet bemutató rendezvényen készült képek itt megtekinthetőek.


A csapat tagjai június végén utaznak Londonba, és július 1-5. között mérettetik meg magukat és energiatakarékos járművüket a nemzetközi versenyen.

SZTEinfo – Kocsis Bernadett

Fotó: Bobkó Anna

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 20.
    08:30 - 12:15
    A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát kérjük jelezze legkésőbb 2019. szeptember 16. 12.00 óráig a szocmunka@etszk.u-szeged.hu email címen.
    Program:
    8.30-9.00 Regisztráció
    9.00-9.10 Köszöntő
    Héderné Dr. Berta Edina dékán; SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar
    9.10-9.40 Hová is tettem? Demenciával járó kórállapotok felismerésének és ellátásának irányelvei
    Dr. Pákáski Magdolna tudományos főmunkatárs, osztályvezető; SZTE ÁOK Pszichiátria Klinika
    9.40-10.10 Ráncok – egy barátság története az Alzheimer-kór árnyékában
    Dr. Baginé Dr. Tóth Erika Hajnalka osztályvezető főorvos; SZTE ÁOK Pszichiátriai Klinika
    10.10-10.25 Kávészünet
    10.25-10.55 Demencia a beteg szemszögéből
    Kőműves Zsuzsanna Judit felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus
    10.55-11.10 Én és a demencia
    Szabó Sándorné érintett családtag
    11.10-11.40 Tánccal a demencia ellen – mozgás, öröm, agytorna 50 év felett
    Tyukász Brigitta gyógytornász, szenior táncoktató; Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény, Szeged
    11.45-12.15 Séta az Erzsébet ligetben a Belvárosi híd újszegedi hídfőjéig
  • szeptember 20.
    12:00 - 13:00
  • szeptember 20.
    14:00 - 15:00
    Az MTA SZAB Orvostudományi Szakbizottság Onkológiai Munkabizottság szervezésében
  • szeptember 20.
    16:00 - 17:00
    Program:
    16.00 Megnyitó
    16.15 Boros Gábor (KRE-ELTE): Megújuló alapvetés, affektív közösségalkotás a 17. századi filozófiában
    16.45 Kérdések és válaszok
    17.00 Rembeczki Eszter (SZTE): Egység és közösség a 17. század „új” filozófiájában
    17.20 Schmal Dániel (PPKE)
    17.40 Pavlovits Tamás (SZTE): A kora újkori filozófiai kánon problémái
    18.00 Szünet
    18.15 Vita
  • szeptember 20.
    16:00 - 18:00
    At the opening event of the 2019/20 season, IATEFL Creative Café hosts Beatrix Price (ELTE), an experienced teacher and teacher trainer, who invites us to explore aspects of teaching young learners and upper primary pupils.
    Movement And Games in the (Interactive) Class - MAGIC: We are not magicians but we can bring some MAGIC into the EFL classroom. With movement and games, songs and rhymes we can engage our learners, help serve their physical development and support flexible, mobile thinking. With different low- and high-energy level activities we can maintain good discipline, create an ideal framework for the lesson and optimise timing to achieve lesson objectives. We can develop our learners’ fine and gross motor skills through movement, their imagination through role-play and their social competence through group and pair work. Second language acquisition is a fairly long but delightful journey for the child, full of excitement and challenge, from movement to understanding, from a global, universal totality to individual mastery.