SZTE Info

Kiemelt_Szabadegyetem_2019osz

Tradíció és megújulás az SZTE Szabadegyetem 2019 őszi programjának fókuszában

Hadtörténeti és vegyészeti témák is szerepelnek az SZTE Szabadegyetem XXIV. szemeszterének kínálatában. A rendezvény-sorozat 2019 őszi programja alkalmat ad arra, hogy a Szegedi Tudományegyetem jeles oktatói és kutatói mellett vendég előadók is bemutassák eredményeiket az SZTE TIK kongresszusi termében szerdánként 18 órakor kezdődő SZTE Szabadegyetemen.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Tudománynépszerűsítő program az SZTE Szabadegyetem. A hallgatók számára kreditet érő előadás-sorozat a 2019-2020. tanév első szemeszterében is érdekes témákat kínál – a tradíció és a megújulás jegyében.

 

Hagyomány, hogy a Szegedi Tudományegyetem József Attila Tanulmányi és Információs Központ kongresszusi terme a szorgalmi időszakban szerdánként 18 órakor zsúfolásig megtelik, hiszen a kutatók legújabb eredményeire kíváncsi hallgatóság érdeklődik az SZTE Szabadegyetem-sorozatban kínált témakörök, előadások iránt. Az SZTE Szabadegyetem XXIV. szemesztere 2019. szeptember 11. és 2019. december 4. közötti 11 előadásának zömét (82 százalékát) a szegedi egyetem oktatói tartják. A vendég előadók is szakmájuk jeles képviselői.

 

– Az SZTE Szabadegyetem XXIV. szemeszterének nagy érdeklődésre számot tartó előadásain hallhatnak hadtörténeti és történelmi témákról éppen úgy, mint a vegyészeti kutatások újdonságairól. Célunk, hogy hallgatóink számára demonstráljuk a tudomány sokszínűségét, a tradíció és az innováció egymást erősítő folyamatát a Szegedi Tudományegyetemen – fogalmazott az SZTE nemzetközi és közkapcsolati rektorhelyettese. Prof. Dr. Zakar Péter hozzátette: az idei programkínálatot színesítik az élelmiszeripari és a pedagógiai témák. – Az SZTE most is arra törekszik, hogy kutatói, különösen a fiatalabb generációk képviselői megoszthassák az érdeklődőkkel nemzetközi téren is jelentős eredményeiket.

 

Az előző szemeszterekben megszokott módon adott a lehetőség, hogy az előadások végén kérdéseket tegyenek föl a hallgatók. Hagyomány az is, hogy az SZTE rögzíti a szabadegyetemi előadásokat. A tudománynépszerűsítő program-sorozat XXIV. szemeszterének az előadásai – az eddigiekhez hasonlatosan – utólag megtekinthetők lesznek az SZTE honlapján.

 

*

 

Az SZTE Szabadegyetem XXIV. szemeszter programja

 

2019. szeptember 11., 18 óra – Dr. Forró Lajos (Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, főiskolai docens): Ítélet nélkül likvidálva – partizánmegtorlás a Délvidéken

 

2019. szeptember 18., 18 óra – Prof. Dr. Csejtei Dezső (Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, egyetemi tanár): Spengler filozófiája

 

2019. szeptember 25., 18 óra – Prof. Dr. Csikány Tamás ezredes, Nemzeti Közszolgálati Egyetem, egyetemi tanár, a Hadtudományi Doktori Iskola vezetője): Napóleontól a szabadságharcig

 

2019. október 02., 18 óra – Dr. Janáky Csaba (Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi és Informatikai Kar, egyetemi adjunktus): Szén-dioxid: ellenség vagy erőforrás?

 

2019. október 09., 18 óra – Dr. Kasik László (Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, egyetemi docens): Társas problémáink megoldása – óvodától egyetemig

 

2019. október 16., 18 óra – Dr. Véha Antal (Szegedi Tudományegyetem, Mérnöki Kar, egyetemi tanár): Mindennapi kenyerünk és a mikotoxinok

 

2019. november 06., 18 óra – Dr. Kukovecz Ákos (Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi és Informatikai Kar, egyetemi docens): Műtárgymesék – hamisítás és eredetiségvizsgálat kerámiákban és festményeken

 

2019. november 13., 18 óra – Dr. Almási Tibor (Szegedi Tudományegyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, tanszékvezető egyetemi docens): Az Anjou-Magyarország oklevél hagyatéka

 

2019. november 20., 18 óra – Dr. Lenner Tibor (ELTE, Savaria Egyetemi Központ, tanszékvezető egyetemi docens): Budapest településmorfológiája

 

2019. november 27., 18 óra – Dr. Enyedy Éva Anna (Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi és Informatikai Kar, egyetemi docens): Rákellenes fémvegyületek a gyógyászatban és a kutatásban

 

2019. december 04., 18 óra – Dr. Szilágyi István (Szegedi Tudományegyetem, Természettudományi és Informatikai Kar, egyetemi adjunktus): Kémiai módszerek az oxidatív stressz csökkentésére

 

SZTEinfo

Archív fotó: Gorcsa Oszkár

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • szeptember 20.
    08:30 - 12:15
    A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékát kérjük jelezze legkésőbb 2019. szeptember 16. 12.00 óráig a szocmunka@etszk.u-szeged.hu email címen.
    Program:
    8.30-9.00 Regisztráció
    9.00-9.10 Köszöntő
    Héderné Dr. Berta Edina dékán; SZTE Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar
    9.10-9.40 Hová is tettem? Demenciával járó kórállapotok felismerésének és ellátásának irányelvei
    Dr. Pákáski Magdolna tudományos főmunkatárs, osztályvezető; SZTE ÁOK Pszichiátria Klinika
    9.40-10.10 Ráncok – egy barátság története az Alzheimer-kór árnyékában
    Dr. Baginé Dr. Tóth Erika Hajnalka osztályvezető főorvos; SZTE ÁOK Pszichiátriai Klinika
    10.10-10.25 Kávészünet
    10.25-10.55 Demencia a beteg szemszögéből
    Kőműves Zsuzsanna Judit felnőtt klinikai és mentálhigiéniai szakpszichológus
    10.55-11.10 Én és a demencia
    Szabó Sándorné érintett családtag
    11.10-11.40 Tánccal a demencia ellen – mozgás, öröm, agytorna 50 év felett
    Tyukász Brigitta gyógytornász, szenior táncoktató; Odú Központ, Pedagógiai Szakszolgálati Intézmény, Szeged
    11.45-12.15 Séta az Erzsébet ligetben a Belvárosi híd újszegedi hídfőjéig
  • szeptember 20.
    12:00 - 13:00
  • szeptember 20.
    14:00 - 15:00
    Az MTA SZAB Orvostudományi Szakbizottság Onkológiai Munkabizottság szervezésében
  • szeptember 20.
    16:00 - 17:00
    Program:
    16.00 Megnyitó
    16.15 Boros Gábor (KRE-ELTE): Megújuló alapvetés, affektív közösségalkotás a 17. századi filozófiában
    16.45 Kérdések és válaszok
    17.00 Rembeczki Eszter (SZTE): Egység és közösség a 17. század „új” filozófiájában
    17.20 Schmal Dániel (PPKE)
    17.40 Pavlovits Tamás (SZTE): A kora újkori filozófiai kánon problémái
    18.00 Szünet
    18.15 Vita
  • szeptember 20.
    16:00 - 18:00
    At the opening event of the 2019/20 season, IATEFL Creative Café hosts Beatrix Price (ELTE), an experienced teacher and teacher trainer, who invites us to explore aspects of teaching young learners and upper primary pupils.
    Movement And Games in the (Interactive) Class - MAGIC: We are not magicians but we can bring some MAGIC into the EFL classroom. With movement and games, songs and rhymes we can engage our learners, help serve their physical development and support flexible, mobile thinking. With different low- and high-energy level activities we can maintain good discipline, create an ideal framework for the lesson and optimise timing to achieve lesson objectives. We can develop our learners’ fine and gross motor skills through movement, their imagination through role-play and their social competence through group and pair work. Second language acquisition is a fairly long but delightful journey for the child, full of excitement and challenge, from movement to understanding, from a global, universal totality to individual mastery.