Bezár

Hírarchívum

nyito

A hallgatóközpontú oktatásra helyezi a hangsúlyt a Szegedi Tudományegyetem

A hallgatóközpontú oktatásra helyezi a hangsúlyt a Szegedi Tudományegyetem

2024. február 02.
4 perc

Az SZTE-n stratégiai kérdés az egyetemi oktatók hallgatói motivációt erősítő módszertani eszköztárának fejlesztése, melyhez a legmodernebb oktatásmódszertani tananyagokat, tanításmódszertani tréningeket és innovatív digitális eszközöket biztosítja – hangzott el az SZTE IKIKK Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter 2024. február elsején rendezett szakmai napján, amelynek házigazdája Dr. habil. Tarkó Klára, az OMIK Digitális és Módszertani Fejlesztési Program programvezetője volt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

- A Szegedi Tudományegyetem oktatói kiválósága egyértelmű, ezt objektív rangsorok is igazolják, legutóbb éppen a HVG rangsor erősítette meg. Ugyanakkor, figyelemmel a felsőoktatás változásaira, a lifelong learning egyre nagyobb szerepére, a digitális világ térhódítására, elengedhetetlen az oktatói kompetenciák folyamatos fejlesztése, és az, hogy az egyetem ehhez támogatást nyújtson. Nálunk a munkaerőpiac változásait nyomon követő, szaktudást és a szükséges készségeket is nyújtó diplomát a hallgatók olyan oktatóktól szerezhetik meg, akik maguk is folyamatosan és naprakészen képzik magukat a saját szakmai és oktatói, valamint a hallgatói sikeresség érdekében. Ehhez mi fejlesztő programot nyújtunk számukra oktatásmódszertani kurzusokkal, ebbe beleértve a saját fejlesztésű Coursera oktatásmódszertani modulunkat, a Coursera egyéb módszertani blokkjait, és a személyes tréningjeinket, valamint a digitális és az egyéb kulcskompetenciáikat erősítő tréningekkel - mondta el a téma kapcsán Prof. Dr. Gellén Klára, az SZTE oktatási rektorhelyettese, az SZTE IKIKK Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter szakmai vezetője.


OMIK_workshop
Szakmai napot tartott az Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter. Fotók: Bobkó Anna

A felsőoktatást érintő változások, mint például az egyre sokszínűbb hallgatói kör, a hallgatók tanulási problémái, a megváltozott tanulási színterek és szokások, a munka világának elvárásai, a technológiai fejlődés, a nemzetköziesedés és ezek következményei kikényszerítik a felsőoktatás szerepének, a tudásról való gondolkodásunk, valamint a tanulást és a tanítást támogató környezet újragondolását – kezdte köszöntőjét Szakál Péter. Az SZTE oktatási igazgatója elmondta, hogy a szegedi intézmény a változásra, a folyamatos új kihívásokra az oktatók oktatásmódszertani eszközkészletének bővítésével reagál, hiszen az oktatói sikeresség támogatásával lehet a hallgatói sikerességet is a lehető legjobban elősegíteni.

Dr. Kocsis Lilla, az SZTE Oktatási Igazgatóság Oktatásfejlesztési Iroda irodavezetője előadásában bemutatta, hogyan lehet a Coursera-t, a világ legnagyobb online oktatási felületét tartalomkészítésre és önfejlesztésre használni. A rendkívül színes szakmai tartalmak mellett az oktatók módszertani fejlődésüket támogató minősített, alaposan letesztelt anyagokat, prezentációkészítési trükköket, inspiráló javaslatokat, technikai eszköz tippeket is találnak a felületen, a Coursera for SZTE innovatív rendszere pedig készséggel segíti a kurzusfejlesztésre vállalkozó oktatókat.

 IMG_8107

Dr. habil. Farkas Éva tartalomfejlesztő szakértő „A tanulási eredmény szemléletű tantárgyfejlesztés a felsőoktatásban” című első saját fejlesztésű SZTE Coursera kurzus kapcsán azt hangsúlyozta, hogy tanítani sokkal többet jelent annál, mint megtartani az órát és leadni az anyagot. – A jó tanár ismérve a kompetenciakészlete, ezek pedig fejleszthető képességek, tanulni kell őket. A felsőoktatás környezetéből eredő kihívásokra a tanulási és tanítási folyamat minőségének növelésével lehet elsősorban válaszolni. Ennek egyik eszköze a tanulási eredmény alapú szemlélet, amelyet azért érdemes beemelni a mindennapi oktatói praxisba, mert eszközt ad arra, hogy javítani tudjuk a hallgatóink tanulási eredményességét, ugyanakkor a hallgatók mellett sikeresebbé teszi az oktatókat is. A motivált hallgató előfeltétele a motivált oktató – fogalmazott Farkas Éva.

A Szegedi Tudományegyetem a Tanulási Eredmény Alapú szemléletet már elsajátított oktatók számára további fejlesztő, jelenléti módszertani és értékelési tréningeket is biztosít – erről beszélgetett Szakál Péter oktatási igazgató Sütő Erika trénerrel, az SZTE JGYPK mesteroktatójával. A jelenléti tréningek célja, hogy a megújulási folyamatokat támogassák, az oktatók számára lehetőséget biztosítsanak a személyes és egyéni lehetőségek felfedezésére és megoldások kidolgozására – hiszen a tréningeken minden oktató személyre szabott fejlesztő értékelést kap a trénertől, amely visszajelzéseket beépítheti tanítási gyakorlatába.

IMG_8138

Digitális eszközök használatát és alkalmazásának módszereit megismertető személyes és online tréningsorozat, valamint további, digitalizációt népszerűsítő programok tervezése kezdődött meg egy évvel ezelőtt – derült ki Dr. habil. Jancsó Katalin, az RRF-2.1.2-21-2022-00012 projekt szakmai vezetője interaktív előadásából. Kiemelt cél, hogy az oktató kollégák minél több digitális eszközt ismerjenek meg, majd ők maguk is merjenek új programokat, applikációkat kipróbálni, hogy digitális szemléltetőanyagokkal, interaktív prezentációkkal növeljék a hallgatói bevonódást, motivációt és interakciót az órákon. A szakember bemutatta az általa kidolgozott 3 rövid online kurzust, melyekben mintegy 60 digitális eszközt említenek, közel 30 funkcióit részletesen ismerteti, illetve oktatóvideók segítségével lépésről lépésre mutatja be használatukat.


Fotó és szöveg: Bobkó Anna
Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek