SZTE Info

Amerikai ápolói diplomát is szerezhetnek a szegediek

Finn és amerikai hallgatók vettek részt az Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar (ETSZK) kurzusain a The Transatlantic Double Degree in Nursing (TADD) projekt részeként. A TADD révén magyar hallgatók is megszerezhetik a Washburn Egyetem diplomáját is.

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Az ETSZK Ápolási Tanszéke korábbi nemzetközi kapcsolatai folytatásaként partnerként vett részt a pályázat előkészítésében és mostani megvalósításában, európai részről együttműködve a finn Mikkeli University of Applied Sciences (koordinátor), az észak-írországi Queen’s University of Belfast (partner), továbbá a kansasbeli (USA) Washburn University intézmények ápolóképzésért felelős egységeivel. A projekt általános célkitűzése a különböző kultúrák értékeinek kölcsönös megismertetése, azok megértésére és tiszteletére nevelés, továbbá a képzési programok harmonizációja és a hallgatói mobilitás támogatása a tanulmányok alatt, majd azt követően a munka világában.

 

Magyar nyelvet is tanultak az amerikaiak

Tizenegy külföldi ápoló hallgató tartózkodott a szegedi Ápolási Tanszéken a TADD-projekt keretében, közülük ketten hat hónapot, kilencen pedig három hónapot töltöttek Magyarországon.

A Washburn Egyetem két hallgatója befejezte tanulmányait, és sikeres záróvizsgát tett a szegedi egyetemen, így – a hazai tanulmányaik lezárása után – az SZTE is kiadja számukra a BSc ápolói végzettséget igazoló oklevelet.

A két amerikai hallgató a projektben résztvevő országok képzési terveinek összehasonlításával kidolgozott központi tanterv alapján végezte tanulmányait. Ennek megfelelően 45 kredit értékben – többek között – etikai és jogi ismereteket, menedzsmentet sajátíthattak el, valamint evidenciákon alapuló ápolási gyakorlatot, magyar nyelvet és kultúrát, közösségi ápolást tanulhattak. Emellett területi gyakorlatokon vettek részt például intenzív, belgyógyászati, sebészeti, szívsebészeti és pszichiátriai osztályon, valamint alapellátással és körzeti-közösségi ápolással is foglalkoztak.

Az a kilenc hallgató pedig, aki három hónapos periódust töltött az Ápolási Tanszéken, néhány elméleti kurzus mellett (mint például beteg/kliensvezetés pszichológiája, szegénység, szakdolgozat-készítés, beteg gyermek ápolása), ugyancsak teljesített területi gyakorlatokat is.

 

Kétdiplomás ápolók

A 2010/11-es tanévben a TADD-programban részt vett hallgatók közül eddig egy magyar egyetemista teljesítette mind az SZTE ETSZK, mind a Washburn Egyetem ápoló hallgatókkal szemben támasztott tantárgyi követelményeit, így 2012 júniusában átvehette a SZTE BSc-diplomáját, illetve augusztusban megkapja a Washburn Egyetem diplomáját is. Egy másik szegedi hallgató a Washburn Egyetem tantárgyi követelményeit már teljesítette, de az ETSZK-n még záróvizsgát kell tennie. Hárman a 2011/12-es tanévben kiválóan megfeleltek a Wasburn Egyetemen, ők jelenleg a TADD-Erasmus programban három hónapos részképzésüket töltik Észak-Írországban, a Queen’s University of Belfast intézményében. Augusztusban kezdi meg tanulmányait az utolsó hármas hallgatói csoport a Washburn Egyetemen, majd azt követően a TADD-Erasmus program keretében szintén az észak-ír egyetemen fejezik be az Atlantis projektben vállalt kötelezettségeiket.

Minden európai hallgató, ha megszerezte saját egyeteme főiskolai végzettségét, és teljesítette a Washburn Egyetemen előírt kurzusokat is, megkapja a Washburn University diplomáját is. Az amerikai hallgatók esetében ez azt jelenti, hogy a saját országuk ápolói BSc-diplomája mellett azon ország ápolói végzettségét is elnyerik, ahol teljesítették az előírt kurzusokat, megvédték a szakdolgozatukat, gyakorlati, írásbeli, szóbeli záróvizsgát tettek.

 

Előny a munkaerőpiacon

A tanszéki szervezők úgy vélik, hallgatói szempontból mindenképpen munkaerő-piaci előnynek, hogy a hallgatók nyelvtudása fejlődik, hogy mind az egészségügy, mind adott országok kultúrája vonatkozásában toleranciát, megértést, a különböző kultúrák elfogadását tapasztalhatják meg, szélesebb látókörrel rendelkeznek, komplexebben látják a globális és lokális egészségügyi problémákat. A személyes kapcsolatépítés vonatkozásában sem elhanyagolható a projekt hozama. Az oktatók szempontjából mindemellett a kölcsönös szakmai fejlődési lehetőség és az oktatás módszereinek kontinenseket is áthidaló fejlesztése a program és a konzorciumi együttműködés kiemelkedő lehetősége és eredménye.

 Arany Mihály

 

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 5. 17:00 - 15. 20:00
    Az SZTE 2017-es Szent-Györgyi emlékév programjaként az SZTE Nemzetközi és Közkapcsolati Igazgatóság Kulturális Iroda Minden, ami C-vitamin címmel fotópályázatot hirdetett. A felhívására érkező fényképeket tekinthetik meg a kiállításon. A kiállítást megnyitja: Dr. Datki Zsolt neurobiológus (SZTE ÁOK). Közreműködik: Dr. Kosztolányi József egyetemi docens (SZTE TTIK Bolyai Intézet). A fotókiállítás 2017. december 15-ig, munkanapokon 8-20 óra között tekinthető meg.
  • december 11.
    06:28 - 06:28
    Az SZTE Mentor(h)áló projektjének Pedagógiai esték sorozatában Kozma-Vízkeleti Dániel család- és pszichoterapeuta, klinikai szakpszichológus az alábbi kérdésekre keresi a választ: Valóban papír-e a papír? Mit várunk egy ünneptől? Mi a lélektani jelentősége a hétköznapi rutin megtörésének? Van-e lelki jelentősége az ünnepi viseletnek? Hogyan őrizzük meg hagyományainkat a megváltozó rítusok során? Jobb-e a Halloween és a Valentin-nap a hagyományos ünnepeknél – mit adnak nekünk az újonnan divatossá vált események? És tényleg, miért fontosak azok a hétköznapi apróságok…?
  • december 11.
    17:00 - 18:30
    Dudás Csilla, kétszeres Sófi-ösztöndíjas PhD vegyészhallgatóval (SZTE, TTIK) Újszászi Ilona újságíró (SZTE NKI) beszélget.
  • december 12.
    17:30 - 18:00
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Szent-Györgyi Albert Agóra „vetítős” sorozatának témája: Irán és Burma. Kalauzunk: Németh György, aki sokáig pedagógus-technikus a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, majd az MTI újságíró-fotóriportere volt 24 évig, most szabadúszó, illetve nyugdíjas fotográfus. Ez a két különleges és a hétköznapi utazó számára kevésbé elérhető úticél gyönyörűséges fotói lesznek láthatók, megspékelve azzal a témával, hogy "Hogyan készüljön egy fotós, ha ismeretlen tájakon, ismeretlen kultúrát szándékozik megörökíteni?".
  • december 15.
    06:16 - 06:16
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt és a Somogyi-könyvtár közös, Pedagógiai esték című sorozatának advent váró programjának vendége: Kondé Lajos, a szegedi Dóm plébánosa, akinek az ifjúságért végzett munkáját Pro Urbe Szeged-díjjal és Csongrád megye díszpolgári címével is elismerték már.