SZTE Info

Terjed az e-learning az oktatásban

Az SZTE Bölcsészettudományi Kar Német Nyelvészeti Tanszék szervezésében tartott előadást Beck Hajnalka, a göttingeni egyetem oktatója az e-learning nyelvoktatásban betöltött szerepéről.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Beck Hajnalka, az online nyelvoktatás szakértője nemrégiben a SZAB-székházban beszélt az érdeklődő közönségnek az e-learningről. Előadásában kiemelte, milyen lehetőségek nyílnak az online oktatásban. Fontosnak tartotta elmondani, nem mindegy, milyen formában alkalmazzák ezt a módszert, azaz hogy oktatási segédeszközként, tanári segédlettel vagy pedig egyénileg használja tanulásra az ember ezeket a lehetőségeket.

Hozzátette, tévedés egyből arra gondolni, ha valaki online oktatásról hall, hogy egyedül, magányosan, csak valamilyen program segítségével tanul, hiszen az internet elterjedése, a különböző chatek, a skype és egyéb hasonló programok fejlődése kapcsán már lehetővé vált, hogy a tanár és a tanuló egyidejűleg, közösen tudjon dolgozni. Az egyéni és kiscsoportos online tanuláshoz és tanításhoz elegendő a jó internetkapcsolat, egy headset, valamint webkamera – egyéb anyagi befektetés nem szükséges.

Beck Hajnalka bemutatta a saját rendszerét is az előadás során, az úgynevezett Lingvicót, amit kifejezetten a nyelvoktatásra fejlesztettek ki. Magántanárok és egyetemi csoportok is könnyen kezelhetik a felületet, illetve használhatják is. Kitért a Facebook, a twitter és a blogok nyelvoktatásban betöltött szerepére is, s néhány gyakorlati példával illusztrálta, milyen jól lehet ott is csoportosan dolgozni, a nyelvtudást fejleszteni.


Az online nyelvoktatást ismerteti és szemlélteti a göttingeni egyetem alábbi videója:

 


A szakember hangsúlyozta, hogy a tanároknak természetesen az online nyelvoktatás során is segíteniük kell a csoportjaikat és a tanulókat, és ugyanúgy kell készülniük az órákra, mintha papíralapú oktatás folyna, de a neten sokkal egyszerűbb ez, hiszen egyszer megcsinálja az ember az anyagot, és utána már meg tudja találni a linket vagy az elmentett fájlokat, és nem kell napestig vagdosni, ragasztani és fénymásolni, mint korábban. Beck Hajnalka – aki a tanulóinak játékos feladatokat, magyarázó videókat is szokott csinálni – elmondta, hogy Németországban van olyan csoportja, ahol a közös nyelv a német lenne, amit viszont a hallgatók még nem beszélnek elég jól. Így lehetőséget kell kapniuk arra, hogy az órán átvett nehezebb nyelvtani témákat az online hozzáférhető magyarázatok segítségével újra át tudják ismételni, és ki tudják szótárazni a nehezebb szavakat.


Kiemelte, az online feladatok segítségével sokkal jobban lehet differenciáltan foglalkozni a tanulókkal, hiszen az interneten, a feladatmegoldási statisztikából látja, hogy kinek hol van problémája az anyaggal, és személyre szabott feladatokat tud készíteni az adott diáknak, hogy gyakorolhasson, felzárkózhasson a többiekhez. A tanulók szeretni szokták ezeket az online feladatokat, mert gyorsan haladnak velük, és azonnali sikerélményt nyújtanak nekik, ami fontos a nyelvoktatásban is. A tanárnak is könnyebb, hiszen nem kell órákig dolgozatokat javítania. Beck Hajnalka elmesélte, hogy az ő egyik kedvenc online tanítási formája a 3D-s világ, a Second Life, amelyben a tanulók egy avatár formájában vannak jelen fizikailag, és ahol különböző szituációkat, élethelyzeteket gyakorolnak, miközben játszanak egy virtuális élettérben.

 

Az „arctalanság” sok tanulónak segít abban, hogy leküzdje az idegennyelvi kommunikációval kapcsolatos gátlásait. Az előadó éppen ezért úgy gondolja, hogy ma már egy kis affinitással és energiabefektetéssel könnyen megtanulhatóak a rendszerek a tanároknak is, ami a jövőben remélhetőleg ahhoz vezet, hogy egyre többen használják majd az online oktatás különböző formáit.


Kipróbálható online játék:

Országok és fővárosaik

Üllei Kovács László

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2017. december 06.

kiemelt_Dux_Laszlo

Biológia, kémia és fizika tantárgyból, valamint a Nobel-díjas rektor életéből, munkásságából áll össze évről évre az egyre népszerűbb SZTE Szent-Györgyi Tanulmányi Verseny kérdéssora. A zsűri elnökével, prof. Dr. Dux László tanszékvezető egyetemi tanárral a Szent-Györgyi-örökségről és a középiskolások versenyéről beszélgettünk.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • december 18.
    10:00 - 14:30
    A Paál Zoltán díj átadása. A Katalízis Munkabizottság elnökének megválasztása. Sápi András (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Tervezett Katalízis: Nano- és in-situ technológiákkal a nagy aktivitás és szelektivitás felé. Havasi Viktor (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék, PhD munka bemutató) – Ritkaföldfémekkel dópolt stroncium-aluminátok hasznosítása a fotokatalízisben. Ádám Adél (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Nikkel nanorészecskék előállítása, jellemzése és felhasználása katalizátorként SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék). Varga Gábor (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Átmenetifém-aminosav komplex-CaAl-réteges kettős hidroxid kompozitok készítése, szerkezetvizsgálatuk és katalitikus alkalmazásaik. Mészáros Rebeka, Ötvös Sándor Balázs, Varga Gábor, Kocsis Marianna, Pálinkó István, Fülöp Ferenc (SZTE Gyógyszerkémiai Intézet) – Hatékony heterogén ezüst katalizátor fejlesztése terminális alkinek közvetlen nitrillé alakításához. Gyulavári Tamás Zsolt (SZTE Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszék) – Látható fénnyel gerjeszthető titán-dioxidok előállítása és jellemzése. Musza Katalin (SZTE Szerves Kémiai Tanszék) – Cu/Cu2O nanorészecskék szintézise, jellemzése és katalitikus aktivitásuk egy kapcsolási reakcióban. Tungler Antal (MTA Energiatudományi Kutatóközpont) – Gyógyszeripari szennyvizek ártalmatlanítása és hasznosítása.
  • december 19.
    10:00 - 16:47
    Az MTA Elektrokémiai Munkabizottság tudományos ülésének programja: Janáky Csaba (SZTE) – Új eredmények és kutatási irányok a szegedi fotoelektrokémiában. Kormányos Attila (SZTE) – Vezető polimer alapú összetett elektródok fotoelektrokémiája. Samu Gergely Ferenc (SZTE) – Optikailag aktív perovszkit elektródok vizsgálata. Kovács Noémi (ELTE) – Titánötvözetek elektrokémiai stabilitásának vizsgálata kettős potenciodinamikus vezérlést alkalmazó módszerekkel. Szekeres Krisztina Júlia (ELTE) – Vezető polimerfilm elektródok elektrokémiai és morfológiai vizsgálata. Pap Sándor József (MTA Energiakutató) – Réz(II)-peptid komplexek tervezése O2 elektrokatalitikus termeléséhez. Péter László (MTA Wigner) – Cirkónium elektrolitikus hidrogénezése. Tóth Péter Sándor (SZTE) – Grafén és egyéb kétdimenziós nanoszerkezetek (foto)elektrokémiai vizsgálata. Pajkossy Tamás (MTA TTK) – Egyebek. A rendezvény szervezője: SZAB Kémiai Szakbizottság Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Munkabizottság.
  • december 19.
    15:00 - 17:00
    SZAB Orvostudományi Szakbizottság Sprottudományi Munkabizottság.
  • *
    december 19.
    17:00 - 18:30
    Mikszáth Kálmántól kezdve Wass Alberten át Oravecz Imréig több író, illetve számos tanulmány tudós szerzője is foglalkozik az amerikai kontinensen diaszpórában élő magyarok helyzetével. Újszászi Ilona újságíró, az SZTE közkapcsolati koordinátora legújabb riportkönyvében családtörténetekkel válaszol a kérdésre: Hogyan lettek ők „amerikai magyarok”? A fotókkal, számokkal, tényekkel illusztrált könyvbemutatón szó esik az amerikai bevándorlási hullámok különbözőségeiről és tanulságairól, ami segítheti a napjainkban Európát érintő migrációs válság értelmezését is.