SZTE Info

Holland egyetemisták vendégeskedtek Szegeden

Képet kaphattak a térség gazdasági helyzetéről, megismerték a várost, a Szegedi Tudományegyetemet és a TIK-et. Frissen szerzett tudásukról pedig kvíz játékon adtak számot a hollandiai Utrecht University városföldrajz mesterszakos hallgatói, akik a Gazdaságtudományi Kar vendégeiként töltöttek el egy napot Szegeden.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

– Lenyűgözött a TIK, nagyon tetszet a városközpont, a szegedi épületek. Jó volt látni, hogy rengeteg egyetemista nyüzsög az utcákon. Szeged igazi egyetemi város, minden további nélkül el tudom képzelni, hogy én is itt tanuljak – mondta Maarten Kruger. Nicole Prüszner pedig a barátságos fogadtatásnak örült és a kiváló szervezést emelte ki. A hollandiai Utrecht University városföldrajz mesterszakos hallgatói 37 társukkal együtt érkeztek Szegedre január 11-én Frank van Oort, a városgazdaságtan világhírű professzora vezetésével. Az egyetemisták Temesváron vettek részt tanulmányi kiránduláson, onnan utaztak, hogy egy napot Szegeden töltsenek.

 

– A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara másfél éves, egyre erősödő kapcsolatot ápol az utrechti egyetemmel. Ez már a második alkalom, hogy a holland egyetemisták és tanáraik nálunk vendégeskednek – tudtuk meg Lukovics Miklóstól. Az SZTE GTK docense elmondta: a „holland-nap” maximálisan beleillik abba az értékteremtő koncepcióba, mely Vilmányi Márton dékán vezetésével egyre látványosabban zajlik a Gazdaságtudományi Karon. A tehetséges hallgatókkal külön foglalkoznak, kiemelik őket, és igyekeznek minél több lehetőséget nyújtani számukra. Többek között nemzetközi kapcsolatokat. A cél, hogy a hallgatók ne csak azt tanulják meg, amit a képzésükben kötelezően előírnak, hanem rengeteg plusz élménnyel, és tudással gyarapodjanak. A holland egyetemistákkal egy nemzetközi projekt kapcsán is együttműködnek majd a szegedi GTK-s hallgatók: az SZTE egy nyolc országból álló konzorcium tagjaként felelősségteljes innováció koncepciót vizsgál.

 

A holland vendégek a napot a TIK-ben kezdték, ahol előadásokat hallgattak meg a szegedi egyetemről és a TIK-ről, majd átsétáltak a GTK Kálvária sugárúti épületébe, ahol többek között Lengyel Imre, az SZTE GTK Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézet Regionális Gazdaságfejlesztési Szakcsoport intézetvezető egyetemi tanára beszélt a hallgatóknak az aktuális projektekről. A diákok Szeged és a térség gazdaságáról is képet alkothattak a beszámolók alapján. Ebéd után a belvárosban sétáltak Zuti Bence, a GTK végzett gazdálkodási és menedzsment szakos hallgatójának kalauzolásával, majd kvíz játékon adhattak számot frissen szerzett tudásukról. A jó válaszadókat a szervezők csokoládéval jutalmazták.

 

– Temesvár nagyobb és nemzetközi repülőtérrel is rendelkezik, Szeged azonban sokkal szebb és hangulatosabb – fogalmazott Frank van Oort, aki azért tartotta fontosnak a tanulmányutat, hogy hallgatói érzékletes képet kapjanak arról: a kelet-európai régió milyen fejlődési szakaszban áll. A professzor szerint Temesvár és Szeged térsége is jelentős innovációs potenciállal rendelkezik. Mindkét régió jelentősen az európai átlag alatt van GDP szempontjából, mindkét terület nagyon érzékeny a jelenlegi gazdasági válságra és mindkét terület arra törekszik, hogy klasztereket hozzon létre, valamint kapcsolatrendszert alakítsanak ki az egyetemük és a vállalkozások között. Bőven van potenciál a Dél-alföldi régió fenntarthatóságában, a tudásteremtésben. Frank van Oort szerint fontos, és helyes út összehangolni a fejlesztési koncepciót Temesvár és Szeged között egyetemi szinten is, hiszen a hallgatók nagyon sokat tanulhatnak egymástól.

 

Az együttműködés az utrechti és a szegedi egyetem között folytatódik: 2013. április 25-én és 26-án rendezik meg a GTK-n a „Regional Growth, Development and Competitiveness” című, első doktorandusz konferenciát. A regionális gazdaságtan és gazdaságföldrajz témáiról szóló tanácskozás plenáris ülésén Frank van Oort mellet Mark Thissen is előadó lesz. A tervek szerint a konferenciát évente megismétlik a közép-európai országokból érkező fiatal tudósok részvételével.

 

Bobkó Anna


Holland_egyetemistak_latogatasa_galéria
További képek a holland egyetemisták látogatásáról itt megtekinthetők


A témáról további részleteket hallhat a Rádió88 alábbi interjújában:


Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZTEmagazin

2018. január 19.

_MG_8971

Javított kiválósága számarányain a Szegedi Tudományegyetem: a 2016-os adatokhoz képest száznál is több, 2017-ben összesen 225 tehetséges egyetemista, doktorandusz és ifjú oktató nyerte el az Új Nemzeti Kiválósági Program ösztöndíját. A sikeres ifjú kutatók közül az Újvidékről az SZTE doktori iskolájába érkező Kartali Tündét kértük villáminterjúra.

SZTEtelevízió

2017. szeptember 13.

kiemelt_tanevnyito2017

Olyan jelentős fejlesztések előtt áll az SZTE, amelyekkel nemzetközi rangú kutatóegyetemmé válik – jelentette ki a rektor, igazolta példákkal a kormányt képviselő igazságügyi miniszter. A Szegedi Tudományegyetem 2017-2018-as tanévet nyitó ünnepségéről készült rövid videó itt megtekinthető.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • február 19.
    14:00 - 16:00
    Az MTA SZAB közgyűlés programja: Köszöntő - Lovász László, az MTA elnöke. Beszámoló a SZAB 2017. évi munkájáról, tájékoztatás a SZAB 2018. évi terveiről – Fülöp Ferenc, a SZAB elnöke. A SZAB szakbizottságainak 2017. évi munkájának összegzése – Görög Márta, a SZAB tudományos titkára. Jókai pozíciója kora kulturális térképén című tudományos előadás – Szajbély Mihály, az MTA doktora, SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet Magyar Irodalmi Tanszék intézetvezető egyetemi tanára. A SZAB 2017. évi Média pályázat díjkiosztó ünnepsége – Csernus Sándor, a Bírálóbizottság elnöke.
  • február 21.
    17:55 - 19:00
    Mohr Richárd, az SZTE Konfuciusz Intézet igazgatója "Megérteni Kínát – a kulturális különbségek kezelése a mindennapi élet során" című előadásában arra a kérdésre is válaszol, hogy Mindenki számára ismert, hogy Kína „más”, eltérő a kultúra, különböznek a szokások, de vajon mi ennek az oka? Honnan erednek a különbségek, mi a történelmi hátterük és hogyan hatnak a mindennapjainkra? Mai világunkban ezer szállal kötődünk Kínához, és a kapcsolódásunk során elengedhetetlen, hogy jobban megismerjük és ezáltal jobban elfogadjuk kulturális különbözőségünk okait. Az előadás a kínai és magyar gondolkodás hátterének elemzésén és különböző magyar-kínai együttműködések konkrét történetein keresztül mutat rá a kulturális különbségek okaira, ezáltal segítséget nyújt az eltérő viselkedés megértéséhez és elfogadásához.
  • február 21.
    18:00 - 19:30
    Jegyet vagy bérletet kell váltani az SZTE BTK AudMax Estekre. Vígh Éva irodalomtörténész professzor előadásának tartalma: Az olasz reneszánsz kor irodalom- és művelődéstörténetének nem szokványos megközelítésére vállalkozik az előadás, amikor az ember morális képét a szamár – irodalomban és festészetben megjelenő, szimbolikáját tekintve többértékű – alakján keresztül vázolja fel. Különböző műfajokban, Boccacciótól a barokk korig néhány érdekes példán keresztül láthatjuk az állatszimbolika szerepét a művelődésben. Az olasz reneszánsz egyik legismertebb képviselője, Niccolò Machiavelli kevéssé ismert, A szamár című szatirikus költeményének bemutatása az állatszimbolika szempontjából is igen tanulságosnak ígérkezik.
  • február 23.
    10:00 - 14:00
    A mindennapi oktató-nevelő munkában is hasznosítható, gyakorlatias témájú előadásokat és interaktív foglalkozásokat foglal magába az a pedagógus workshop, amelynek részletes programja itt olvasható: http://www.geosci.u-szeged.hu/hirek/2018/meghivo-pedagogus?objectParentFolderId=41274 A rendezvényen a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött, jelentkezni 2018. február 22-ig az alábbi linkről elérhető lapon lehet: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc-zUzsY7fp0T8R4zE3LV__Lr5-bN80GtjALDSOUZhjFKdu1Q/viewform
  • február 26.
    18:00 - 19:30
    Az SZTE Mentor(h)áló projekt Pedagógiai Esték sorozatának visszatérő vendége: dr. Boldizsár Ildikó mesekutató-meseterapeuta, aki előadásában a felnőtté válással kapcsolatos mesék tanulságait összegzi.