SZTE Info

Vissza az iskolapadba: kémiatanároknak tartottak továbbképzést az SZTE-n

Kísérletezéssel egybekötött továbbképzést szervezett a Szegedi Tudományegyetem és a Magyar Kémikusok Egyesülete általános és középiskolai kémiatanároknak, azért, hogy gyakorolhassák, miként lehet minél hatékonyabban felkelteni az ifjúság figyelmét a természettudományok iránt.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

SZS20130705_kemiatanarok_tovabbkepzese_002

Július 5-én közel 35 iskolából 40 kémiatanár érkezett Szegedre, hogy a nemrég felújított Dóm téri épületben részt vegyen egy szakmai továbbképzésen. Ennek célja az volt, hogy a diákoknak tartott tanórák színvonalának további emelésében és a minél gyakoribb kísérletezés megvalósításában segítse a tanárokat. Több különleges bemutató és laborgyakorlat teremtett lehetőséget arra, hogy a részt vevő oktatók láthattak, illetve részben saját maguk is végezhettek látványos és érdekes kémiai kísérleteket, amelyek segítségével az óráikon később könnyebben bevezethetik a diákjaikat a kémia rejtelmeibe.

A laborban összesereglett tanárok kisebb-nagyobb csoportokba tömörülve kísérletezhettek a kiosztott feladatlapokon megadott utasítások szerint. A feladatok közt szerepelt például a cukor, kavics és homok elkülönítése pusztán a fizikai tulajdonságaik alapján vagy dió és fém égésének vizsgálata, továbbá élelmiszergélekkel végzett, illetve a tanulók által tervezett kísérletek és még sok-sok más feladat is. Így garantálható, hogy minden tanár kolléga vitt haza magával újabb jó ötleteket, amelyeket a jövő tanévtől már a saját mindennapi tanítási gyakorlatában is alkalmazhat.

 

Kemiatanarok_tovabbkepzese_galeria
Kémiatanárok továbbképzése - GALÉRIA


A jó hangulatú, baráti légkörű eseményen egyik szervezőként részt vett Szalay Luca, az ELTE Kémiai Intézetének adjunktusa is, aki elmondta, hogy a tapasztalatok és a kutatási eredmények szerint a mai diákok többségét sajnos nem érdekli eléggé kémia. Ennek okaként elsősorban az idő- és eszközhiányt nevezte meg, ami óriási mértékben akadályozza a gyakorlatcentrikus, aktív tanulói részvételre alapozó munkát. Ügyes trükkökkel és sok lelkesedéssel, kreativitással, kitartással azonban még a legnehezebb helyzetben is lehet színvonalas munkát végezni. Ennek segítését tűzte ki célul ez a módszertani továbbképzés. – Sokkal aktívabb szerepet kell biztosítani a gyerekeknek, hogy lehetőségük legyen a kémiaórán elhangzottakat alkalmazni is – hangsúlyozta az adjunktus asszony a gyakorlati feladatok fontosságát. – A kémia megszerettetése nagyon fontos még azon gyerekek esetében is, akikből nem lesz kémikus – fogalmazott Szalay Luca, lévén hogy a természettudományos alapműveltség elengedhetetlen a modern világban való eligazodáshoz. Hiszen enélkül akár az áltudományok és az ezekkel visszaélő csalók áldozataivá is válhatunk. Elmondta, hogy a természettudományos vizsgálati módszerek valamint a tudományos életben működő önellenőrző mechanizmusok megismerése lehetővé teszi, hogy a fiatalok megtanuljanak bízni a természettudósokban. Erre nagyon nagy szükség is van a mai világban, amikor mind az egyén, mind a társadalom nap mint nap súlyos döntésekkel kerül szembe, miközben az igaz és a hamis információk jóformán egyforma sebességgel terjednek az interneten és a médiában.

 

 

Őszi Tamás

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felso

SZTEmagazin

2019. augusztus 02.

nyito_PB

Hogyan változik a lakosság véleménye egy sportesemény alatt? Milyen társadalmi hozadéka van egy nemzetközi sporteseménynek? Polcsik Balázs, az SZTE JGYPK Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa többek között ezeket a kérdéseket járta körül nyertes pályázatában. A fiatal kutatót tapasztalatairól és eredményeiről kérdeztük.

SZTEtelevízió

2019. augusztus 07.

kiemelt_Berenyi_Antal

Berényi Antal, az SZTE Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézet adjunktusa és kutatócsoportja azonosította azt az agyterületet, amely azoknak a ritmusoknak a keletkezéséért felelős, amelyek alvás közben a rövidtávú memóriából áttöltik az emléknyomokat a hosszú távú memóriába. A felfedezés segít annak a megértésében, miként tudunk emlékezni. Azt is felderítették, hogy a különböző epilepszia-típusok hogyan alakulnak ki az agyban. A kutatócsoport munkájáról dokumentumfilmben mesél az SZTE agykutatója.

Eseménynaptár

Eseménynaptár RSS

Rendezvénynaptár *

  • augusztus 26. 08:00 - 31. 20:00
  • augusztus 28. 08:00 - 30. 18:00
    Az SZTE BTK Klasszika-filológia és Neolatin Tanszék nemzetközi konferenciája
  • augusztus 30.
    09:30 - 12:00
    9:30 Arrival and Presentation of SZTE Service Units: Frankofon Centre, American Corner, Confucius Institute, SZTE Counseling, Demola Programme; Meet the representatives at their stands;
    10:00 Opening Ceremony
    Welcome Speech: Dr. habil Péter Zakar, Vice Rector for International and Public Relations,
    and by Dr. Tamás Bene, Director for International and Public Relations
    10:30 Introduction of Mentoring System, Student Unions
    Presenter: ESN Szeged, EHÖK
    10:45 Introduction of the Stipendium Hungaricum Scholarship Programme;
    Presenter: Office for Full-time Study Programmes
    11:00 Presentation held by the Hungarian Police Department
    11: 30 Immigration Issues
    Presenter: Directorate General for Alien Policies
  • augusztus 31.
    10:00 - 16:00
  • szeptember 1.
    14:00 - 22:00