Bezár

Hírarchívum

Diákújságírók a szegedi egyetemről: SZTE GTK-diplomával jó munka és fizetés vár

Diákújságírók a szegedi egyetemről: SZTE GTK-diplomával jó munka és fizetés vár

2015. július 31.
5 perc

„Legyünk kritikusok!” – javasolja a gazdasági újságíróknak és a cikkek olvasóinak az SZTE GTK oktatója. Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborának idején tehetséges, a média iránt érdeklődő középiskolások látogattak a szegedi egyetem gazdaságtudományi fakultására, ahol az alap- és mesterképzésről, a diploma utáni esélyekről is információkat gyűjtöttek.

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

esza_felsoA Szegedi Tudományegyetem karaival, egységeivel, az universitas szakkínálatával és szolgáltatásaival, a duális képzés lehetőségeivel ismerkedtek a média iránt érdeklődő középiskolások az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborában. A 18 középiskolásból álló csoport a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Gazdaságtudományi Karára (GTK) is ellátogatott, az ott gyűjtött élményeket többen írásban rögzítették.

 

NÉZZ A SZÁMOK MÖGÉ!


DIAKTABOR gtk„Legyél kritikus! Ne hagyd magad átmosni!” Kovács Péter, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar tanszékvezető docense ezzel a jó tanáccsal fogadta a médiatáborozókat – rögzíti Katona Laura, az SZKKVSZI Kőrösi József Tagintézménye diákújságírója. Az iskolai újság szerkesztőjeként is összegzi a gazdasági újságírók és az általuk készített médiatermékek olvasói számára hasznos tanulságokat.

„Nem is gondolánk, mennyi hibát követnek el a média világ irányítói, a riporterek, az újságírók! Van, amikor ezek a tévedések akaratlanul keletkeznek, de sajnos láthatunk példát az ellenkezőjére, mikor az alkotó manipulálni kívánja az olvasót, fogyasztót – hallottuk a gazdasági újságírásról gyűjtött tapasztalatait összegző kutatótól.

Kovács Péter, az SZTE ÁJTK és GTK közös egységét, a Statisztikai és Demográfiai Tanszéket irányító egyetemi docens előadásának középpontjában a statisztika és a gazdasági újságírás, a riporterek által elkövetett tipikus hibák álltak.

A jó és rossz diagrami ábrázolásokra, sajtónyilatkozatokra, újságírói magatartásokra számos példát hozott az előadó, aki saját tapasztalatokkal toldotta meg mondanivalóját, ezzel élvezhetőbbé, színesebbé és érthetőbbé tette az információkat.

A nyilatkozó is lehet hibás, mert a túlzott szaknyelv használatát és a mellé társuló érthetetlen magyarázatot nem mindig tudják feldolgozni a médiamunkások. Ugyanakkor a legtöbb negatív eset az újságíró tájékozatlansága, fel nem készültsége miatt keletkezik.

Kovács docens úr tanácsa tehát, egyszerű, de fontos: újságíróként legyünk felkészültek, ismerjük meg a témát, amiről írni szeretnénk! Az interjúra induló számára ez különösen örökérvényű tanács.

Ahhoz, hogy minket, médiafogyasztókat ne tévesszenek meg a különféle impozáns diagramokkal, vagy szenzációs és igaznak tűnő hírekkel, csak egy kis odafigyelés kell: vizsgáljuk meg a cikket! Legyünk kritikusok, nézzük meg jobban, sose higgyük el elsőre az állítást, járjunk utána! Ha csak egy kicsikét tájékozódunk, rögtön ki fog derülni, ha ámítás áldozatai lettünk, és szóljunk ismerőseinknek is, mert nem feltétlenül igaz, amit az egyes médiumok közölnek. Nézzünk a számok mögé!”

 

PILLANATFÖLVÉTEL AZ SZTE GTK KÉPZÉSEIRŐL


Gabona Kinga, az SZKKVSZI Kőrösi József Tagintézménye diákújságírója az alábbi információkat adja tovább írásában:

„Megcsodálhattuk az SZTE GTK épületét, majd részletesebben megismerhettük az itteni képzéseket is. A powerpointos előadásból megtudhattuk, milyen a szegedi GTK-s hallgatók élete és, milyen szakirányok indulnak a karon.



Három alapképzési szak


DIAKTABOR gtk2A meghirdetett alapképzések száma általában három: a gazdálkodási és menedzsment, a kereskedelem és marketing, és a pénzügy és számvitel szak. A képzések 7 félévesek: 6 félév elmélet után 1 féléves kötelező szakmai gyakorlattal.

A gazdálkodás és menedzsment szak célja, hogy olyan szakembereket képezzenek, akik ismerik a vállalkozások tevékenységét szabályozó jogszabályokat, a vállalat piaci alkalmazkodásának legfontosabb pénzügyi feltételeit.

A kereskedelem és marketing szakon olyan gazdasági szakembereket képeznek, akik közgazdasági-, társadalomelméleti-, alkalmazott gazdaságtudományi és módszertani ismereteket és szakirányú tudást szereznek. Ennek birtokában képesek a gazdálkodó szervezetek és intézmények folyamatainak tervezésére, elemzésére, valamint a vállalkozások irányítására, Ezzel a végzettséggel közgazdász, gazdasági elemző, kontroller, befektetési szakértő, logisztikai tervező, kereskedelmi menedzser és vállalati menedzser állásban helyezkedhetnek el a fiatalok.

A pénzügy és számvitel szakon diplomázók az elméletileg megalapozott gyakorlati ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak a vállalkozások, pénzintézetek és költségvetési intézmények pénzügyi szervezeteinek működtetésére, valamint számviteli szakfeladatok irányítására. Az itt végzett hallgatók lehetnek pénzügyi ügyintézők, adószakértők, analitikusok, továbbá könyvelők, számviteli ügyintézők, bér- és társadalombiztosítási ügyintézők, bérelszámolók, vagy akár anyagnyilvántartók is.



Hat mesterképzés a tanulmányok elmélyítéséért


Mesterképzésből hat félét ismerhettünk meg: közgazdálkodás és közpolitika, nemzetközi gazdaság és gazdálkodás, marketing, pénzügy, regionális és környezeti gazdaságtan és az angol nyelvű master of Business Administration (MBA).

Ha valaki utólag rájött, hogy mégsem a gazdaság az ő helye, életcélja, később továbbképzéseken szakosodhat más irányokba. Az SZTE GTK-n megszerzett ismereteket bővítve például jogász-közgazdászként, mérnök-közgazdászként, orvos-közgazdászként vagy gyógyszerész-közgazdászként is elhelyezkedhet az önképzésre vállalkozó szakember.



Előnyök és hátrányok


Mint minden fakultás szakjainak, az SZTE GTK képzéseinek is vannak előnyei és hátrányai. Az előny az, hogy – többek között – sokféle munkalehetőség közül választhatunk, ha elvégzünk egy szakot, hiszen a közgazdaság minden cégnél megjelenik. Nagy tudásra tehetünk szert, ráadásul a fizetés is több, mint egy alapszakma minimálbére. Viszont a pontszámok nagyon magasak, az állami finanszírozású képzésekre bejutni 449 és 460 pont között lehet. Az önköltséges képzés ponthatára 267 és 323 között van, viszont a költségek nem a legalacsonyabbak: félévente 150.000 és 180.000 forint között mozog a díj.

Szerintem, ha valaki érdeklődik a gazdaság iránt, megéri az SZTE GTK-ra menni, minden szempontból. Tanácsot is kaptunk az előadótól: „rengeteget tanuljatok, hogy az államilag támogatott képzésre kerüljetek be”.

A szegedi egyetem minden karán tett látogatás élvezetes volt. Így talán egyszerűbb lesz döntenünk arról, merre induljunk majd továbbtanulni.”

 

*


Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborában 9-10. osztályos középiskolások ismerkedhettek meg az univeristassal. De az SZTE a jelenlegi tizenegyedikesekre is gondol: 2015. szeptember 16-án, szerdán és szeptember 25-én, pénteken két alkalmas Tudománykommunikációs Médiatúrára várja az akkor már végzős fiatalokat.


Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktábor és Médiatúra a TÁMOP-4.1.1.F-14/1/Konv-2015-0006 számú „Munkaerő-piaci igényekre támaszkodó gyakorlatorientált képzések, szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetem fókuszában” című pályázat keretében valósul meg.

 

SZTEinfo

Kapcsolódó cikkek:


Diákújságírók a szegedi egyetemről: A lenyűgöző egyetemi könyvtár

Diákújságírók a szegedi egyetemről: a „laikus CPR-t” medikusoktól is tanulták

Diákújságírók a szegedi egyetemrő: BTK

Diákújságírók a szegedi egyetemről: a lelki egészség ápolója a szociális munkás

Diákújságírók a szegedi egyetemről: FOKozott tudásszomj és élvezet

Diákújságírók a szegedi egyetemről: az elmélet és gyakorlat összehangolói a mérnökök

Diákújságírók a szegedi egyetemről: sokoldalú az SZTE TTIK informatikai képzése

 

Korábban írtuk:

Siker az SZTE Tudománykommunikációs diáktábora

Javában zajlik az SZTE tudománykommunikációs diáktábora

Diákújságíró táborba hív az SZTE

 

Az SZTE Tudománykommunikációs Diáktáborát bemutató kisfilmek

Cikk nyomtatásCikk nyomtatás
Link küldésLink küldés

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek